đŸ‡©đŸ‡° HEDEGAARD: NĂ„r fremtiden er vildere, end fantasien tillader

đŸ‡©đŸ‡° HEDEGAARD: NĂ„r fremtiden er vildere, end fantasien tillader

GAFFA har mÞdt den nÊste danske mainstage-verdensstjerne til en snak om at gÄ nummer ét i Kina.

Med kÊmpe releases pÄ et toneangivende EDM-label, en kommende USA-tour og et spektakel af et 3D-showkoncept bimler og bamler banger-luftalarmerne. GAFFA har mÞdt den nÊste danske mainstage-verdensstjerne til en snak om at gÄ nummer ét i Kina. Om at vÊre kompromislÞs i sin sound. Samt dengang EDM var yt, og YouTube lige var begyndt at blive in.

Jeg fanger Hedegaard pĂ„ en telefonlinje, fĂ„ dage inden han skal pĂ„ sin anden Kina-tour i Ă„r, inden sin fĂžrste USA-tour. FĂžrste stop bliver den verdensomspĂŠndende elektroniske festival Creamfields i den kinesiske metropol Guangzhou. Hedegaard har som en lille hĂ„ndfuld andre i nationen nemlig knĂŠkket koden til Kina og befundet sig i adskillige uger som nummer Ă©t pĂ„ den kinesiske EDM-chart med tracks’ene “All Designer” og “Beijing Baby”.

Hvordan er det at vĂŠre den mest streamede elektroniske artist i Kina?

– Det er godt nok spĂžjst. Det er jo fantastisk. Men det er ogsĂ„ uvirkeligt, isĂŠr fordi Kina bruger ikke de samme sociale medier, siger Hedegaard og fortsĂŠtter: – De bruger ikke de samme streaming-platforme. Deres Spotify hedder QQ, og deres TikTok hedder douyin, hvor vi ikke har adgang til de samme videoer, sĂ„ man ved ikke helt, hvad der foregĂ„r derovre. Og man mĂ„ bare sige, at det er et kĂŠmpe land.

– Det er nogle tal, jeg slet ikke har set fĂžr. For eksempel kan vi se, at “All Designer”, en sang, jeg lavede med Cancun (amerikansk-dansk rapper, red.) er streamet otte millioner herhjemme pĂ„ Spotify. Den er sĂ„ streamet 150 millioner gange i Kina til sammenligning. Og det kan man ikke se nogen steder. Den information har vi fĂ„et fra folk derovre.

Er det et meget anderledes sÊt, du spiller? Jeg har hÞrt, at det kinesiske publikum vil have det hÄrdt fra start til slut?

– Det er egentlig fĂžrst inden for de sidste 20 Ă„r, at de rigtigt er blevet eksponeret for vestlig musik. Det var i hvert fald noget med, at Michael Learns To Rock var den fĂžrste vestlige musik, de hĂžrte omkring Ă„rtusindeskiftet. SĂ„ de er vokset op med en helt anden tilgang til det. Og jeg kan bare se, nĂ„r man kommer ud pĂ„ de her klubber, at det bare ikke kan blive hĂ„rdt nok.

Freud og Fernet

I min research viser det sig, at det overhovedet ikke har vĂŠret skrevet i stjernerne, at Rasmus Hedegaard skulle producere klubmusik. For faktisk var det en helt anden genre, som startede kaplĂžbet om at skabe en unik musikalsk sound, nemlig rock.

– Jeg er fĂždt og opvokset i Randers. Dengang var elektronisk musik ikke specielt cool i manges Ăžjne. Jeg og nogle kammerater spillede lidt til gymnasiefesterne. Jeg spillede synthesizer. Efter gymnasiet besluttede vi os for at lave nogle sange og se, om vi kunne udgive vores egen musik. Og sĂ„ var vi sĂ„ heldige, at vi fik en pladekontrakt hos Suspekts Tabu Records. Ja, og sĂ„ flyttede vi til KĂžbenhavn derefter. Det var egentlig ret hurtigt, at jeg kom derover. Og sĂ„ lavede vi et helt album (under bandnavnet The Company, red.).

Hvordan gik det med albummet?

Svaret lander prompte og usentimentalt:

– Det gik faktisk ikke sĂŠrlig godt med det. SĂ„ begyndte vi alle sammen lidt at lave nogle andre ting. Jeg begyndte at studere psykologi. Meget kort. Det var kun i nogle mĂ„neder. SĂ„ stoppede jeg bare op en dag og tĂŠnkte: Hvorfor fanden var det egentlig, at jeg flyttede herover? Det var jo grund af musikken. SĂ„ tĂŠnkte jeg, ved du hvad? Jeg stopper pĂ„ studiet, og sĂ„ bliver jeg bartender og laver musik, nĂ„r jeg har fri. Og stille og roligt fik jeg sĂ„ hul igennem.

Og det viste sig ogsĂ„ at vĂŠre et gedigent stilskifte, hvor 80’er- Moog og Freud blev erstattet med Serum-synth og Fernet Branca.

– I min ungdom voksede jeg op med, at elektronisk musik ikke var sĂŠrlig cool. Det var meget sĂ„dan, det var i min vennegruppe. Men sĂ„ var jeg til en fest omkring gymnasietiden, hvor jeg sĂ„ hĂžrte TrentemĂžllers remix af Röyksopps “What Else Is There”. Og det Ă„bnede bare en helt ny verden for mig. Jeg forstod slet ikke, at musik kunne lyde pĂ„ den mĂ„de. Og ved siden af rockbandet eksperimenterede jeg med at skabe lyden i den her nye genre. SĂ„ det var faktisk en hobby ved siden af bandet, som jeg byggede op. Og sĂ„ tror jeg bare, at den passion havde udviklet sig sĂ„ stĂŠrkt efter rockbandet, at jeg tĂŠnkte, at dĂ©t er det, jeg vil lave.

Og sĂ„ fik du idĂ©en til ”Smoke Weed Everyday” (remix af Dr. Dres ”The Next Episode”), der jo eksploderede fuldstĂŠndig. Tag os tilbage til 2011.

– PĂ„ det tidspunkt boede jeg i KĂžbenhavn og var droppet ud af studiet. Man gik meget i byen dengang, og sĂ„ kan jeg huske, at jeg bare hĂžrte originalen inden en bytur. Og sĂ„ tĂŠnkte jeg, at det er irriterende, at de kun synger det fedeste til sidst, altsĂ„ “Smoke Weed Everyday”. Det er da det, man har lyst til at hĂžre. Og sĂ„ tĂŠnkte jeg, at det prĂžver jeg at lave et remix af.

– Hiphoppen fra den tid, altsĂ„ Dr. Dre, Eminem, Snoop Dogg – det gik i et andet tempo, end det gĂžr i dag, omkring sĂ„dan noget 90-100 bpm. Og al elektronisk musik var house dengang, sĂ„ det var 128 langt det meste. Og jeg kunne bare ikke sĂŠtte det op i det tempo, for det lĂžd skĂžrt. SĂ„ det var egentlig sĂ„dan, at min lyd opstod. Jeg blev nĂždt til at holde det nede i tempo, for at det stadig lĂžd cool, men jeg ville gerne have, at det havde noget mere energi.

Og du sad bare derhjemme med en computer med Logic Pro, eller brugte du noget andet dengang?

– Dengang brugte jeg faktisk Cubase. Jeg tjente jo ingen penge. Kun lige nok til at bo i KĂžbenhavn i mit Harry Potter-vĂŠrelse pĂ„ seks kvadratmeter. Og sĂ„ havde jeg sĂ„dan en gammel PC med Cubase, sĂ„ det var helt low-key. Man behĂžver jo ikke sĂ„ meget fancy udstyr og dyre studier.

Men du havde ikke et pladeselskab i ryggen, og det var en bootleg (uofficielt remix, red.). Hvordan vidste du, at du havde et hit?

– Det var der, hvor YouTube lige var blevet til noget, men det var ikke overfyldt med crap, sĂ„ man kunne stadig fĂ„ noget traction. Det var ogsĂ„ lige den tid, hvor Kidd og Cheff Records var braget igennem pĂ„ YouTube. Det var sĂ„dan lidt en ny bĂžlge. Jeg kan huske, at nogle af mine venner var pĂ„ Roskilde det Ă„r, og sĂ„ ringede de og sagde, at ”de spiller dit track i alle camps”. Der gik det sĂ„dan op for mig, at mit nummer var gĂ„et viralt.

Valg og fravalg pÄ toppen af hitlisterne

Efter de to smash hits “Happy Home” (featuring Lukas Graham) og “Twerk It Like Miley” (featuring Brandon Beal og Christopher) valgte Hedegaard i 2019 at gĂ„ vĂŠk fra de poppede tracks tilbage til en hĂ„rd sound pĂ„ tracks som “Jumanji” og “Sa-My-D” fra albummet Oblivion. Hvorfor dette skift?

– Lige pludselig har du et helt hold omkring dig. Jeg tror, at noget af det farligste, der kan ske for Ă©n som kreativ person, er en hel masse forventninger, og man kan sige, at “Happy Home” blev et stort hit. Det lĂ„ ligesom i luften, at nu skulle jeg lave den slags musik, selvom det egentlig ikke var kernen i min passion og min lyd. Det var mere de her clubbede ting. Jeg mĂŠrkede bare efter nogle Ă„r, at det ikke er det her, jeg har lyst til at spille live.

– Jeg gik ogsĂ„ helt solo pĂ„ det tidspunkt, hvor jeg sĂ„ bare udgav min egen musik og ikke havde et team omkring mig, som jeg havde vĂŠret vant til. Alle har en holdning. Og der er nogle, der synes, du skal det ene og nogle der synes, du skal det andet. Og jeg tror bare, det forvirrer Ă©n mere, end det gavner. Det fede er bare at kĂžbe ind og finde ud af, hvad man virkelig har lyst til at lave. Musikken bliver bedre pĂ„ den mĂ„de. Det skal ikke laves for meget med hovedet.

Car Music uden registreringsafgift

Med remix-skiven Hedegaard Remix Vol. 1 fra 2022 cementerede Hedegaard, at hans lyd igennem de seneste 11 Är har haft en klar rÞd trÄd. Man kan bare hÞre pÄ kilometers afstand, at Hedegaard overtager Êteren fra nul til hundrede med vuggende bas, drops, der popper som Moët og en vibe, der gÞr alle til VIPs i klubben.

Hvad er Hedegaards sound, hvis man skulle putte det i en kasse?

– SĂ„ vil jeg nok sige, at det er et mix mellem noget old-school hiphop, noget 00’er hiphop, noget bass house og noget deep house. Og det er jo sĂ„ det, vi kalder Car Music.

Internettet kalder dig Kongen af Car Music. Hvor kom det udtryk fra?

– Jeg har lavet den her lyd i nogle Ă„r. Jeg faldt over nogle Spotify-playlister, der hed Car Music, hvor min musik var blevet tilfĂžjet. Og sĂ„ kunne jeg hĂžre, at der var alle mulige ĂžsteuropĂŠiske og tyrkiske dj’s, der begyndte at lave musik i min lyd. Jeg kunne simpelthen hĂžre, at de enkelte lyde og beats gik igen. Jeg ved ikke, om det var kopiering eller bare et tilfĂŠlde, men det gik i hvert fald under betegnelsen Car Music. SĂ„ det er den, vi har taget op.

Da jeg hĂžrte udtrykket, tĂŠnkte jeg, at der skal minimum vĂŠre en 18-tommers bas i bilen og fart over feltet med armen i karmen?

– FuldstĂŠndig. Jeg tror bare, at det er, fordi man fĂžler sig meget cool og tilbagelĂŠnet, nĂ„r man lytter til hiphop. House og EDM er mere energisk. Og grunden til, at vi kalder det her Car Music, er, at det er en lidt mere energisk version af hiphop med dybde og masser af ondskab. Det mĂ„ endelig ikke blive for skĂžrt, for lallet eller for poppet.

Terminator pÄ autopilot

Årets absolutte hovedtema inden for teknologi er AI. Hvis du endnu ikke har set klippet af David Guetta, der smed “Future Rave Sound” og dermed genskabte Eminems vokal, sĂ„ gĂ„ ind pĂ„ YouTube og mĂŠrk teknologien overtage industrien. Er robotterne ude pĂ„ at udslette os alle sammen – eller skal vi bare tage en chill pill og lytte til “Smoke Weed Everyday”? GAFFA bliver en smule klogere de nĂŠste par minutter med Hedegaards blik ind i spĂ„kuglen.

Hvad var dit fĂžrste mĂžde med kunstig intelligens i musik?

– Det var nok softwaren Dream AI Art fra MidJourney. Teknologien var lige pludselig god nok til, at man kunne bruge det sammen med en grafiker til at lave artwork. Lige pludselig kunne du lave nogle ting, der prĂŠcist beskrev den fĂžlelse, du gerne vil have frem fra musikken. Kort efter kom ChatGPT, som er sĂ„dan lidt mere universelt. Jeg bruger det ikke som en del af musikken, men jeg vil sige, at jeg kan godt bruge ChatGPT til at hjĂŠlpe mig med at brainstorme. Men primĂŠrt er det den visuelle 3D-avatar, der er en del af mine shows.

Samtalen bevĂŠger sig naturligt ind pĂ„ totaloplevelses-konceptet “Afterlife” fra producerduoen Tale of Us, der i stil med Eric Prydz’ “Holo” gĂžr raves tredimensionelle. Bogstaveligt talt. Ud fra det videomateriale, GAFFA er blevet prĂŠsenteret for, tyder meget pĂ„, at Hedegaard ikke kun bliver dansk first mover pĂ„ teknologien, men kommer til at sĂŠtte en helt ny barre for den danske EDM-livescene.

– 3D er det nye inden for dj-shows. Noget af det er meget kunstnerisk og eventyragtigt. Jeg tror, at jeg havde mere lyst til det onde. At man fĂ„r fĂžlelsen af kuldegysninger, der sitrer pĂ„ rygraden. Fordi du ikke har en sanger eller et band, skal der ligesom ske noget ekstra i et dj-show.

Redaktionen har set klippet fra premieren af dit show pÄ Bali. Det bÄde lyder og ser vildt ud.

– Ja, i forbindelse med den, udgiver vi singlen “Inferno”. Det nummer har jeg faktisk lavet i tĂŠt samarbejde med ChatGPT. Og det er jo ogsĂ„ fordi, at det er en robot, der udgĂžr det visuelle udtryk. ChatGPT er bare enormt restriktiv. Der er mange ting, den ikke mĂ„ sige. Men da jeg sagde, at den skulle forestille sig, at det var en spĂŠndende situation, sĂ„ var der ingen grĂŠnser for, hvad den kunne sige. Det var faktisk ret skrĂŠmmende. Der bliver i “Inferno” sagt noget i stil med ”Mankind is harmful to planet Earth. They must be eliminated.” Det er altsĂ„ den kunstige intelligens, der har skrevet det.

Fagre nye verden?

– Ja, det mĂ„ man nok sige. Der ligger jo ogsĂ„ et skjult budskab i tracket. Objektivt set, hvis du har en kunstig intelligens til at kigge pĂ„ mennesket pĂ„ jorden her, sĂ„ skader vi planeten. Vi er en slags virus for planeten med alt, hvad der sker med klimaet lige nu. SĂ„ det er ogsĂ„ min mĂ„de at skifte fokus og lade den kunstige intelligens komme til orde.

Hvad med den kunstige intelligens i musikindustrien? Lige nu bliver der udgivet over 120.000 tracks om dagen. Om et par Är er det mÄske en halv million, nÄr AI fÄr speedet alles workflow op. Tror du, at vi bliver oversvÞmmet med lavkvalitetsmusik?

– Det er helt sindssygt sĂ„ meget, der kommer ud, sĂ„ det er jo lidt anderledes, end det var for 20 Ă„r siden. Men jeg ser det faktisk som noget positivt. For pĂ„ en eller anden mĂ„de har man jo demokratiseret musikbranchen. Du har fjernet gatekeeperne. Det er ikke sĂ„dan, at du skal have en pladekontrakt for at kunne klare den. Alle har en chance, du skal bare have en computer og lidt basic software. SĂ„ jeg tror pĂ„, at de gode idĂ©er vinder, fordi algoritmerne sĂžrger for, at den gode musik finder sin rette lytter.

Berliner-Techno ĂŒber alles

Hvilken artist dyrker du for tiden?

– Der er en ny tysk dj, der hedder Per Pleks. Han er helt ny. Og det er simpelthen bare for vildt. Han har lige udgivet et remix af Juliet Fox (Berlin-baseret techno-dj, der hedder “Dad’s Backyard”. AltsĂ„, det er for sindssygt. Og Charlotte de Witte, klart. Jeg synes virkelig ogsĂ„, hun laver nogle fede ting.

Hvor bevéger EDM-musik sig hen? Pludselig storhitter Charlotte de Witte med “The Age of Love”-revival-remixet, og nu vil alle spille Berliner-techno?

– Det er jo sjovt at se, hvor hurtigt der kommer nye trends. For et par Ă„r siden var det Meduza-lyden, alle skulle lave (italiensk deep house-trio, red.). Og nu laver alle techno, trance og hardstyle. Men lige nu tyder meget pĂ„, at det er den helt hĂ„rde, helt hurtige musik, der trender. Jeg prĂžver bare at holde fokus pĂ„ det, jeg altid har gjort. SelvfĂžlgelig har jeg ogsĂ„ fokus pĂ„ ikke at stĂ„ stille. Man skal ogsĂ„ udvikle sig i sin lyd.

– Jeg har for eksempel leget lidt med at skabe et techno-kick eller et dubstep-screech og bruge dĂ©t i mine tracks. Men jeg kommer ikke til at skifte over til at lave 160 BPMs techno, bare fordi det lige er en trend. I dj-regi er det ogsĂ„ en fĂŠlde, som man hurtigt kan falde i, fordi man ved, at crowden reagerer godt pĂ„ dĂ©t og dĂ©t track. Men man skal ogsĂ„ huske sig selv i det. Og byde pĂ„ noget kvalitet og noget magisk. Man skal jo rive tĂŠppet vĂŠk under gĂŠsterne. Og give dem det unikke show. Den unikke lyd. Det er det, jeg har brugt mĂ„nedsvis pĂ„ at forberede mig til pĂ„ den kommende USA-tour.

Det danske publikum mĂ„ vĂŠbne sig en smule med tĂ„lmodighed. GAFFA har dog set dele af artistens 2024-kalender og kan love, at ventetiden bliver det hele vĂŠrd. Danmarks nĂŠste mainstage-verdensstjerne bliver 2024’s absolut stĂžrste danske EDM-headliner. Det behĂžver vi ikke en spĂ„kugle for at konkludere.

Kilde: Gaffa.dk